جهان صنعت

بروزترین اخبار دنیای صنعت را در جهان صنعت بخوانید.

جهان صنعت

بروزترین اخبار دنیای صنعت را در جهان صنعت بخوانید.

معرفی و کاربرد الکتروموتور ترمزدار

الکتروموتور ترمزدار را می توان در مواقعی که نیاز به توقف سریع در بازه های زمانی مختلف وجود دارد استفاده کرد. الکتروموتور ترمزدار به گونه ای عمل می کند که برای مدت زمان بسیار کوتاهی ابتدا با خیال راحت فعالیت حرکتی را کاهش می دهد و سپس آن را به طور کامل متوقف می کند. در واقع پس از خاموش شدن یا ارسال فرمان توقف، محور موتور فوراً متوقف می شود تا در کار اختلال ایجاد نشود.


کاربرد الکتروموتور ترمزدار


موتورهای الکتریکی ترمزدار کاربردهای زیادی در صنعت دارند، از جمله کاربردهای الکتروموتورهای ترمزدار:

بالابر ها

الکتروموتور  با گیربکس

توربین بادی

صنایع غذایی

آسانسور

برج نوردان

انواع شیرآلات وینچی

نقاله های گوشه ای برای انتقال مواد

دستگاه بسته بندی و شیرینگ


الکتروموتور ترمزدار جریان معکوس


در این الکتروموتور  فرمان توقف با نیرویی بر خلاف جهت چرخش روتور اجرا می شود. اگر نیروی در جهت مخالف بیشتر از سرعت چرخش روتور باشد، جهت چرخش را تغییر می دهد. عملکرد تک فاز و سه فاز الکتروموتور  ترمزدار با یکدیگر متفاوت است. در موتورهای تک فاز توقف با تعویض یکی از دو سر سیم پیچ اصلی یا راه انداز و در موتورهای سه فاز با تعویض سیم دو فاز انجام می شود.این الکتروموتور  در دستگاه هایی مانند تردمیل و تسمه نقاله استفاده می شود.


الکتروموتور ترمزدار جریان مستقیم DC


ترمز DC الکتروموتور s فورا و با سرعت بالا کار می کند. پس از قطع شدن برق، الکتریسیته برای چند لحظه در مدار باقی می ماند و در صورت ورود بار به موتور، روتور این الکتروموتور  ها شروع به چرخش می کند. بنابراین، استفاده از جریان مستقیم الکتروموتور ترمزدار در مکان هایی که هنوز بار پس از قطع برق وجود دارد، توصیه نمی شود. ترمزهای DC بیشتر به دلیل نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر شناخته می شوند. این الکتروموتور  اغلب در دستگاه های سبک وزن استفاده می شود.


الکتروموتور ترمزدار مکانیکی


ترمز این الکتروموتور  ها از دو دیسک، لنت و فنر ساخته شده است. یکی از دیسک ها ثابت و دیگری به محور اصلی متصل است، دیسک ها توسط لنت و فنر به یکدیگر متصل می شوند. پس از اتصال جریان الکتریکی و ایجاد میدان مغناطیسی، سیم پیچ روتور از ترمز آزاد شده و شروع به چرخش می کند. مکانیکی الکتروموتور  ترمزدار در تجهیزاتی مانند آسانسورها، بالابرها و وسایلی که با وجود بار باید متوقف شوند استفاده می شود.


نصب ترمز الکتروموتور  در چه صنایعی استفاده می شود؟


الکتروموتور  ترمزدار  به طور گسترده برای جرثقیل های وینچ، آسانسورها، بالابرها، بالابرها، ماشین های شرینک، نوار نقاله گوشه، ماشین آلات بسته بندی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می شود.اساساً هر جا که شفت الکتروموتور  نیاز به تعمیر لحظه ای داشته باشد از ترمز استفاده می شود. دینام ترمزدار برای آسانسورهای دقیقی که نیاز به توقف در سطح مشخصی دارند استفاده می شود، اما اکثر آسانسورهای فروشگاهی از گیربکس برقی بدون ترمز استفاده می کنند.

در واقع، به جای نصب ترمز الکتروموتور  برای توقف فوری، از یک میکروسوئیچ در بالای محل مورد نیاز گل میخ استفاده می کنند. هنگامی که الکتروموتور  خاموش می شود، بالابر پایین می آید تا زمانی که موتور کاملاً متوقف شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد